مجوزهای لازم برای صادرات کالا
نوشته شده توسط : adorn

شرایط، اسناد و مجوزهای صادرات کالا از جمله مواردی هستند که برای شروع و راه‌اندازی صادرات کالا حتما باید از آن‌ها مطلع باشیم چرا که باید با داشتن اطلاعات کافی دست به انجام چنین اقداماتی زد تا بتوان در کنار به دست آوردن سود اقتصادی بازارهای هدف را نیز شناسایی و آینده‌ کسب‌و‌کار را تضمین نمود. در واقع فروش یک محصول به کشورهای دیگر صادرات نامیده می‌شود که معادل انگلیسی آن Export است. در این مطلب برآنیم که شما را با کلیات شرایط، اسناد و مجوزهای صادرات کالا آشنا کنیم. در صورت نیاز می توانید با شرکت بازرگانی تجارت طلایی ایران همکاری داشته باشید.

اسناد و مدارک لازم جهت صادرات کالا

اسناد و مدارک لازم برای صادرات کالا مواردی هستند که برای راه‌اندازی کسب‌و‌کار صادراتی باید به آن‌ها توجه ویژه داشت. اسناد و مدارک لازم جهت صادرات کالا عبارتند از:

۱دریافت کارت بازرگانی معتبر به نام صادر کننده.

کارت بازرگانی، مجوزی است که به دارنده‌ی آن اعم از شخص حقیقی یا حقوقی به موجب ماده ۲ قانون صادرات و واردات، اجازه داده می‌شود به امر تجارت خارجی بپردازد .بر اساس مقرراتی که در حال حاضر در دست اجراست اعتبار کارت بازرگانی از تاریخ صدور یکسال است. برای شروع فرآیند گرفتن کارت بازرگانی ابتدا باید به وب‌سایت اتاق بازرگانی استان خود مراجعه کنید.

۲دریافت مجوز صدور (در صورتیکه برای صدور کالای مورد نظر، توسط وزرات بازرگانی موافقت کلی اعلام نشد باشد).

مثلا ۱۲ قلم کالایی که نیاز به صدور مجوز داشته‌اند عبارتند از: روغن نباتی، شیر، انواع کود شیمیایی، سیمان خاکستری، انواع واکسن دام، ضدعفونی‌کننده، کمباین ۹۵۵، تراکتور ۳۹۹ تک و جفت دیفرانسیل، لاستیک ماشین‌آلات سنگین، آرد، نان، مواد مخدر، اقلام دامی‌ یا نباتی که جنبه ذخایر ژنتیک یا حفاظت محیط زیست دارند، صادرات ماشین‌آلات خط تولید، هر نوع چوب خام، ۵۱ قلم محصولات پتروشیمی‌، حلال‌ها و روغن موتور، نفت خام، گاز طبیعی و فرآورده‌های سرچاهی و پالایشگاهی، کالاهای مذکور نیاز به مجوز صدور داشته‌اند. پس مجوز صدور هم جزو اسناد و مدارک لازم جهت صادرات کالا است.

۳اخذ گواهی بهداشت و قرنطینه ( دامی ، نباتی – حسب مورد )

گواهى بهداشت نباتى، گواهی است که به عنوان سند سلامت بهداشتی نباتات در دنیا شناخته می‌شود و در کشورهای مختلف توسط سازمان‌های متبوع کشاورزی صادر می‌شود و همینطور گواهی بهداشت دامی : که طبق ماده 7 قانون دامپزشکی کشور ورود و صدور هر نوع دام زنده، تخم مرغ نطفه دار، اسپرم دام، فرآورده‌های خام دامی، داروها، واکسن‌ها، سرم‌ها و مواد بیولوژیکی، مواد ضدعفونی، سموم دام‌پزشکی، مواد غذایی متراکم، مکمل غذای دام و داروهایی که برای ساختن مواد نامبرده موردنیاز است باید با سازمان دامپزشکی کشور صورت گیرد.

۴گواهی استاندارد ( در صورتی‌که کالا مشمول مقررات اجباری استاندارد صادراتی باشد) .

از دیگر اسناد و مدارک لازم جهت صادرات کالا ،گواهی استاندارد است که با مراجعه به لینک بالا می‌توانید از فهرست کالاهای مشمول مقررات استاندارد اجباری، مطلع شوید.

۵گواهی انرژی اتمی که به این مجوزها، گواهی‌های مرسوم نیز گفته می‌شود .

در مواردی که کالای صادراتی مواد غذایی یا انواع قراضه‌های فلزات و … باشد ارائه گواهی سازمان انرژی اتمی کشور ضروری است.

۶تهیه صورت عدل‌بندی Packing List (در صورتیکه کالا گوناگون باشد).

(زمانی که تنوع بسته‌بندی ویا اینکه محتویات بسته‌ها مغایر و یا مختلف باشند، ارائه‌ی لیست عدل‌بندی به گمرک ضروری می‌شود. در غیراین‌صورت گمرک مکلف است کلیه بسته‌ها را باز نموده و بازرسی نماید). پس صورت عدل‌بندی هم از جمله اسناد و مدارک لازم جهت صادرات کالا است.

۷شناسنامه فرش (که فقط برای فرش دستباف کارایی دارد).

اسناد معرفی شده در ادامه برای صادرات کالا ضروری نیست؛ اما اگر از طرف کشور مقصد مطالبه شود باید ارائه گردد: گواهی مبدا، کارنه تیر: (کار نه تیر دفترچه‌ای است که برای عبور کالا بوسیله کامیون از کشورهای عضو، بدون بازرسی دقیق و بدون تامین و دریافت حقوق و عوارض گمرکی صادر می‌شود)، سیاهه خرید، بارنامه حمل و گواهی بازرسی.

دسته‌بندی کالاهای صادراتی :

دسته‌بندی کالاهای صادراتی از مباحثی است که بهتر است بعد از بحث پیرامون شرایط، اسناد و مجوزهای صادرات کالا به آن بپردازیم:

کالاهای مجاز : کالاهایی هستند که صدور آنها نیاز به کسب مجوز ندارد. منظور از ضوابط، آن دسته قوانینی است که رعایت آن برای صادرات برخی از کالاها ضروری است مانند ضوابط استاندارد ، گواهی بهداشت انسانی و دامی و نباتی.

کالاهای مشروط :کالاهایی‌اند که صادرات آنها با کسب مجوز امکان‌پذیر است. بعد از اعلام موافقت وزارتخانه‌های مربوطه که اصطلاحا موافقت کلی نامیده می‌شود و  بعد از ابلاغ آن به گمرک توسط وزارت بازرگانی برای صدور کالاهای موضوع موافقت،به مراجعه متقاضی صادرات کالا به وزارتخانه یا سازمان مربوطه برای اخذ مجوز موردی، نیازی نیست.

کالاهای ممنوع الصدور : کالاهایی هستند که صدور آنها قانونا ممنوع است و دولت می‌تواند با توجه به شرایط خاص زمانی و با رعایت قوانین، صدور بعضی از کالاها را ممنوع نماید.

 





:: بازدید از این مطلب : 72
|
امتیاز مطلب : 5
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1
تاریخ انتشار : یک شنبه 21 شهريور 1400 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: